Information om ersättningar

RUTINER FÖR FAKTURERING

För varje utfört uppdrag skapas en ersättning och har du gjort ÄTA adderas material, resa och tillkommande arbetstid i underlaget. Två gånger under månaden så skapas ett fakturaunderlag med samtliga utförda uppdrag under den senaste perioden. Fakturaunderlaget mailas till ansvarig kontaktperson, där en faktura ska ställas ut till Hemfixarna. Du har 15 dagars betalningsvillkor. Vi skapar inga underlag och skickar inga underlag på helgdagar.

UNDERLAGET

Vi har tagit fram ett exempel underlag som du hittar via Här. Du skickar fakturan till inbox.lev.359039@arkivplats.se med ditt referensnummer för underlaget.

MOMS

Hemfixarna är inte ett byggbolag utan ett tjänsteföretag och har därmed inte en SNI kod anmäld för byggtjänster. Omvänd moms kan därför inte tillämpas utan alla fakturor ska faktureras med 25% moms.

MITT UNDERLAG STÄMMER INTE – VAD GÖR JAG?

Om det mot förmodan finns ett fel i underlaget skickar du ett mail till faktura@hemfixarna.se så hjälper vi dig vidare för att utreda vad felet består i samt rättar upp det.

LÖPANDE ERSÄTTNING VID TILLKOMMANDE ARBETEN

Tillkommande timmar ersätter vi sedan med 500 kr/timme ex moms.

FINNS DET MINIMIERSÄTTNING?

Ja. Utöver våra fasta priser erbjuder vi löpande uppdrag. Vi garanterar på dessa uppdrag 3 timmars debitering vilket motsvarar 1 600kr ex moms. Löpande går under namnet El-service, Bygg-service och VVS-service.

MINIMIDEBITERING 3 TIMMAR

Vi har förståelse för att du behöver avsätta tid för uppdrag som inte blir lönsamma om de är för korta, därför gör vi även de löpande uppdragen lönsamma. Det innebär att du som minst fakturerar oss 1 600kr ex moms för ett jobb på maximalt 3 timmar. Tillkommande timmar ersätter vi sedan med 500 kr/timme ex moms. Vi har en stor kundgrupp som behöver hjälp med diverse småfix och vi vill såklart finnas även för dem.

MINIMIDEBITERING 3 TIMMAR 2-MAN

Vi har minimidebitering om 3 timmar på vissa löpande uppdrag där kunden kan göra tillvalet att två personer kommer. Vi har förståelse för att du behöver avsätta tid för uppdrag som inte blir lönsamma om de är för korta, därför gör vi nu även de löpande uppdragen lönsamma. Det innebär att du som minst fakturerar oss 3 200kr ex moms för 2 man på plats ett jobb på maximalt 3 timmar. Tillkommande timmar ersätter vi sedan med 1 000 kr/timme ex moms för två personer på plats. Vi har en stor kundgrupp som behöver hjälp med diverse småfix och vi vill såklart finnas även för dem.

ÄNDRINGAR OCH TILLÄGG UNDER ARBETET (SK. ÄTA)

Tillkommande arbete ersätts med 500 kr/timme ex moms och resekostnaden ersätts med 50 kr/mil. När du är på ett uppdrag och det sker ändringar i form av produkter kan du addera eller minska antalet produkter eller lägga till fler via en sökfunktion. Vi har många produkter/installationer som du kan addera förprogrammerat. Du kommer också kunna lägga till tillkommande arbetstid, material och resor. Vad gäller material så lägger du in den summan kund ska betala ink moms. Av den summan behåller du 2/3 ex moms. Det vill säga 667kr ex moms per 1 000kr. Resor avser inte resa till och från kund utan resa utgörs av resa under arbetet för inköp av material. Vill du läsa mer om detta så hittar du det Här

MATERIAL

När du är ute hos kund och behöver införskaffa material för att kunna slutföra uppdraget ska kunden debiteras för materialet. Du skall självfallet få ersättning av oss för dina inköp.

Vi siktar alltid på ett pris till slutkund i närheten av butikspriset som alltid är inklusive moms. Det innebär att du som Entreprenör ersätts för material med 2/3 av slutkundspriset. Om kunden behöver material som kostar kunden 1000 kr ink moms (800 kr ex moms) ersätts du med 670 kr ex moms. Du är fri att sätta materialpriset till kunden men se till att hålla skälig nivå. När du adderar material i appen skapas det endast en post som heter Material så du adderar allt material i en post.

NÄR FÅR JAG MILERSÄTTNING?

På alla uppdrag med en fast ersättning utgår en installationsavgift som ska täcka för resan, den motsvarar 400kr ex moms. Om det är en kund som har längre avstånd och du vill utföra arbetet behöver du först få godkänt av Hemfixarna att få en extra milersättning för att kunna lägga till det. Den tas då ut av kunden via Hemfixarnas kundtjänst. Du får 50kr/mil och kunden betalar 65kr/mil i enlighet med ÄTA-riktlinjerna. Om det inte finns en överenskommelse mellan Hemfixarna och kund kommer ingen extra milersättning tas ut av kund eller betalas ut till entreprenören