Telenor

Installation av utomhusmottagare (4G/5G-antenn)

Vid installation av utomshusmottagare i samarbete med Telnor så ska följande protokoll användas: Protokoll för utomhusmottagare

Det är obligatoriskt att genomföra och följa instruktionerna i protokollet, en installation utan genomfört protokoll räknas ej som avklarad installation.

Du ska som installatör följa instruktionerna i protokollet och dokumentera utfallet, kund ska dessutom godkänna ett antal beslut under installationsförfarandet.

Installationsvideo

Om du vill läsa på inför installationen så kan du se denna installationsfilm (observera att vårt installationsförfarande innehåller fler moment än de som visas i filmen, för fullständig instruktion följ vårt protokoll): https://www.youtube.com/watch?v=T-JufQzAZlU

App för installation av utomhusmottagare

iOS

Android

Vid problem under uppdraget, kontakta Telenor 2nd-line (får inte spridas till kund): 0200770160  

Installationen innefattar:

– Montering av utomhusmottagare (4G/5G-antenn) enligt rekommenderad riktning som återfinns i appen. Utomhusmottagaren ska monteras på väggfäste (max 3 m höjd).

– Antingen borrning i fasad för genomföring av kabel alternativt genom att klämma medföljande platt kabel i fönster.

– Installation av inomhusenhet (Router och el-adapter).

– Snygg kabelhantering med klammer av 5 meter kabel ingår.

– Mätning, test och dokumentation.

– Uppkoppling av upp till 3 st enheter till det nya nätverket.

– Demonstration.

Mailbyte (Projekt där Telenor stänger ned sin egen mailtjänst)

Telenor stänger ned sina egen mailtjänst den 15 november. Telenors kunder har blivit informerade i god tid innan att byta e-postadress och har dessutom gått ut med information till kunderna om att de kan köpa vår hjälp med flytten i form av vår tjänst Mailbyte.

Tjänstebeskrivning och instruktioner Mailbyte

  1. Skapa nytt konto i företrädelsevis Gmail (kund väljer passande e-postadress och lösenord och skriver in det).
  2. Logga in på befintlig Telenor webbmail och skapa .CSV fil för flytt av adressbok. (se instruktioner på Telenor.se).
  3. Importera kontakter i Gmail (se länk för instruktioner).
  4. Importera befintliga mail från Telenor webbmail till ny Gmail-adress med hjälp av Gmails importtjänst.
  5. Sätt upp en vidarebefordran av Telenor-mail till den nya Gmail-adressen. Detta görs under inställningar och avancerat i webbmailen.
  6. Ladda ner Gmail-appen på en mobil enhet och logga in.
  7. Visa kund kort hur Gmail fungerar, t.ex. skicka mail.
  8. Informera kund om att hen behöver uppdatera sin epost-adress på befintliga konton såsom Facebook, Instagram m.m. Vill kund ha hjälp med detta så kan du erbjuda hjälp för löpande debitering 499 kr per tim efter 50 % RUT-avdrag.

Om kund saknar lösenord till sin Telenor webbmail så kan de med hjälp av Telenor Mina sidor och BankID eller Telenor ID återställa lösenordet till webbmailen. 
1. Logga in på Telenor Mina sidor med BankID eller Telenor ID

2. Gå in under min profil och ändra e-postadress till den nya Gmail-adressen

3. Gå till Telenor webbmail och välj att återställa lösenordet

4. Skriv in kundens Telenor e-postadress exempel anna.svensson@bredband.net

5. Kunden får en återställningslänk skickad till sin nya e-postadress där man kan med hjälp av BankID ändra lösenord

Vid problem med Telenors webbmail eller ifall kund saknar BankID eller Telenor ID för att återställa lösenord, ring Telenors prio-nummer (får inte spridas till kund) 020-887420 

Installationsprojekt (Tekniker på plats)

Inför projektet se till att ha Slack installerat. Där kommer du att få tillgång till en kanal för att kommunicera med andra Fixare på plats under projektet och med kontoret. Se även till att ha Google Spreadsheets installerat på din telefon och vara inloggad med ett Google-konto.
I uppdragsbeskrivningen för uppdraget (installationsprojektet) så finns en länk till listan som du arbetar med under projektet. Du bockar av de kunder som du hjälpt och skriver eventuell kommentar.

Det som ingår i installationen:

  • Installation av 1 st utrustning det vill säga 1 st router och 1 st TV-hub.
  • Uppkoppling av 1 st enhet till det nya nätverket och visa kunden hur man gör för att koppla upp fler.
  • Felar/strular utrustningen på något sätt, så ska vi felsöka tillsammans med 2nd-line (får inte spridas till kund) 020-887420 för att lösa problemet åt kunden. Finns det ingen lösning med 2nd-line så ska en felanmälan göras till Telenor. Har kunden fått utskick på fel utrustning eller för många enheter så gör vi också en felanmälan till 2nd-line.

Obs! Vill kund ha hjälp med utöver det som ingår i installationsprojektet så kan kund beställa den hjälpen av Hemfixarna. Däremot så måste det utföras vid ett senare tillfälle.

Vid några problem under projektet kontakta Hemfixarna: Prionummer

Utrustning Telenor

Router produktblad

Installationsguide router

Utbildningsmaterial mediahubb