Förbrukningsmaterial och reseersättning

Hemfixarna har samarbeten med många olika partners vilka erbjuder Hemfixarna som sina huvudsakliga montörer till sina kunder. Då vi har olika avtal med dessa partners har vi även olika prisalternativ mot kunderna vilket innebär att lönen som utgår till Fixaren baseras på vilket prisalternativ kunden har fått. I vissa fall erbjuds kunderna fasta priser och i andra fall timpriser.

När det gäller löner så är redan förbruksmaterial och reseersättning inräknat för vissa uppdrag medan det ibland tillkommer utöver lönen. På de uppdrag som förbruksmaterial och reseersättning tillkommer ska Fixaren registrera antal mil och mängden material som förbrukats i samband med utcheckning i appen.

Följande gäller för våra olika uppdragskategorier

Fast pris (hantverk)

  • Fast ersättning.
  • Förbrukningsmaterial och milersättning är inräknat i den fasta ersättningen.

Fast pris (hantverk) & 2 tim hantverkshjälp (undantag)

  • Förbrukningsmaterial ersätts och registreras vid utcheckningen.

Fast pris (möbler)

  • Fast ersättning.
  • Förbrukningsmaterial och milersättning är inräknat i den fasta ersättningen.

Fast pris (teknik)

  • Fast ersättning.
  • Förbrukningsmaterial och milersättning är inräknat i den fasta ersättningen.

Hantverkshjälp

  • Löpande ersättning 240 kr för första timmen sedan 240 kr/h
  • Milersättning och förbrukningsmaterial ersätts och registreras vid utcheckningen.

Möbler

  • Löpande ersättning 240 kr för första timmen sedan 240 kr/h
  • Milersättning och förbrukningsmaterial ersätts och registreras vid utcheckningen.

Tekniksupport

  • Löpande ersättning 240 kr för första timmen sedan 240 kr/h

Övrigt

Förbrukningsmaterial och övrigt material

Fixaren ska alltid ha med sig verktyg och förbruksmaterial hem till kunden. Med förbruksmaterial räknas skruv och plugg. Allt annat ska redan finnas på plats i kundens bostad när Fixaren anländer. Skulle en kund vilja ha hjälp att inhandla övrigt material är det tillåtet att inhandla det åt kunden. Det gör man dock under incheckning och kunden betalar för tiden. Inköpet är inte en transaktion mellan Hemfixarna och kunden utan snarare ett ärende ni springer på kundens anmodan. Kostnaden för det man inhandlat åt kunden får man själv göra upp om direkt med kunden mot uppvisande av kvitto och är ingenting Hemfixarna tar ansvar för.

Tänk på att i förväg komma överens med kund om hur betalning ska ske. Rekommendationen är att kunden swishar i samband med att materialet överlämnas för att undvika komplikationer med banköverföringar.

Registrering av förbrukningsmaterial

När Fixaren ska registrera mängden material som förbrukats under uppdraget väljer man följande paket.

Liten: 50 kr (står 100 i appen vilket är det kunden betalar inkl. moms)

Mellan: 75 kr (står 150 i appen vilket är det kunden betalar inkl. moms)

Stor: 100 kr (står 200 i appen vilket är det kunden betalar inkl. moms)

Reseersättning

När tillkommande reseersättning kan väljas i appen kan det göras upp till 6 mil per uppdrag varav ersättningen är 25 kr per mil. Maximal reseersättning är således 111 kr.

Övrigt

Det är inte tillåtet att ta extra betalt för förbruksmaterial eller behålla mellanskillnaden vid kontantköp för övrigt material som inhandlas åt kund. Skulle det ske blir man avstängd från tjänsten.

Som vi sagt till de som skickat in kvitton för utlägg tidigare är det inget vi har resurser eller system att kunna hantera. Undantaget är utlägg för skruv och plugg som ersätts på de uppdrag som specificerats ovan och registreras i appen vid utcheckning.