I dagens samhälle jobbar allt fler mobilt och vill inte vara låsta till en specifik plats. Fler och fler använder därför en mail, kalender och adressböcker inte bara i datorn hemma utan även via telefonen (smartphonen). För oss på Hemfixarna och för våra Fixare är detta en självklarhet men för många användare en utopi.
Låt oss hjälpa dig till en användarvänlig, stabil och flexibel lösning – Boka en Fixare idag så kommer vår Fixare till undsättning!
Vi på Hemfixarna ser hur vi allt oftare går ifrån vanliga papperskalendrar till elektroniska. Har man gjort detta rätt kan man se sin adressbok och kalender både i smartphonen och på datorn. Även här ligger kalender och adressbok i molnet hos en leverantör. Men hur får man allt att fungera felfritt?
Det finns olika sätt att konfigurera kalender och adressbok i molnet beroende på vilken leverantör man använder sig av. Samtliga leverantörer har dock stöd för så kallad “synkning” vilket innebär att kalender och adressbok kan ses både på datorn och smartphonen.
Mycket handlar om att ordentligt utreda förutsättningarna. Vilken leverantör av mail kunden har i kombination med typ av smartphone är de viktigaste faktorerna i valet av synkningslösning. Efter att vi noga analyserat förutsättningarna presenterar vi en lösning för kunden. Fixaren förklarar noga för kunden om förutsättningarna och berättar sedan om de olika beslut som måste tas. Våra Fixare har stor vana av att förklara, även om kundens kunskapsnivå ibland är låg. Tillsammans med Fixaren tar kunden de beslut som måste tas innan arbetet påbörjas. Beroende på förutsättningar och komplexitet tar olika lösningar olika mycket tid. Viktigast är att all information, såväl mail som kontakter och kalendrar hanteras varsamt så att inget går förlorat. Själva överflyttningen är oftast snabb, även vid stora volymer av mail som skall synkas.
Efter att allt fungerar och Fixaren verifierat att all information synkroniserats görs omstarter och dubbelkontroller. Ibland hjälper vi även kunden med att upprätta enkla manualer och instruktioner för användandet. Beroende på kundens kunskapsnivå utbildar och vägleder hur synkningslösningen bäst används. Inga frågor är obefogade och våra Fixares tålamod oändligt.
Ibland bokar vi in återbesök för att svara på frågor som uppstått efter an tids användande. Vanligtvis reder vi ut frågor om var mailen, adressboken eller kalendrarna hamnat och varför de ser annorlunda ut idag än vid första hembesöket. Ibland utför även Fixaren små modifieringar i synkningen för att optimera lösningen efter en stunds användande.
Hemfixarna har stor erfarenhet av alla typer av synknings- och molntjänster. Dessutom har vi vår egna effektiva molntjänst “Hemfixarna Kompis“. De flesta av våra Fixare har växt upp med molnet som en självklar lagringsplats för allt och vi står naturligtvis alltid för kompetenta lösningar oavsett problem. Du vet väl om att våra Fixare finns över hela landet? Vanligtvis besöker de våra kunder på kvällar och helger eftersom Fixarna är fullt upptagna med studier eller andra jobb under dagtid.
Hjälp med att sätta upp en optimal synknings och backup lösning hemma finns närmare och snabbare än du tror – beställ hem en Fixare redan idag!