/ Fixarbloggen / Fixarbloggen / Tv-kanaler fungerar inte – en guide

Tv-kanaler fungerar inte – en guide

Tv-kanaler fungerar inte

Att tv-kanaler slutar fungera märks ofta genom en svart skärm, saknade kanaler eller störningar som grynig bild och ljudproblem. Vanliga orsaker till att kanalerna slutar fungera är trasiga eller gamla antennkablar, dålig kontakt mellan tv eller digitalbox, strömkälla eller driftstörningar hos operatören. Kontrollera alltid först att utrustningen är inkopplad och att rätt ingång/källa är vald på tv:n.

En av de mer ovanliga orsakerna som gör att dina tv-kanaler slutar fungera är när en operatör genomför en HD-uppgradering av kanalutbudet. Tele2 genomför en sån HD-uppgradering och är du kund hos Tele2 kan du behöva göra en manuell kanalsökning eller fabriksåterställa din digitalbox för att få in de nya tv-kanalerna i din tv.

Därför HD-uppgraderar Tele2 sina kanaler

Uppgraderingen ger Tele2’s kunder tillgång till en högre bild- och ljudkvalitet och den nya Tv Hub 2 har stöd för 4K HDR och Dolby Atmos, detta kombinerat ger Tele2’s kunder en förhöjd och förbättrad tv-upplevelse. Uppgraderingen ger också kunderna ett nytt modernt gränssnitt som är enkelt att navigera i. Tele2 HD-uppgradering ger också kunderna ett flexiblare utbud där kunderna enkelt kan anpassa sitt innehåll och abonnemang efter sina behov.

Viktiga första steg vid felsökning

Vanliga orsaker till att kanaler försvinner är trasiga eller gamla antennkablar, dålig kontakt mellan tv eller digitalbox, strömkälla eller driftstörningar hos operatören. Vårt tips är att du testar nedan:

  • Starta om tv och tv-box
  • Kontrollera att inga av tv:ns eller tv-boxens kablar är trasiga eller glappar
  • Om du har tillgång till en till tv kan du testa med och se om problemet kvarstår
  • Kontrollera att rätt källa är vald (source)
  • Kontrollera om det är driftstörningar hos leverantören

Kanalsökning tv – gör såhär

Hur en kanalsökning går till varierar mellan av tv-apparater. Bäst är om du läser i instruktionsboken för just din tv eller söker på nätet hur du gör med din modell. Nedan hittar du en generell guide för de flesta moderna tv-modellerna, exakta begrepp kan variera något mellan olika tillverkare.

  1. Öppna tv:ns meny med fjärrkontrollen, oftast en knapp märkt “Menu”, “Settings” eller med en kugghjul-/husikon.
  2. Navigera till sektionen för “Kanalsökning”, “Inställningar för kanaler”, “Installation”, eller “Mottagning”.
  3. Välj rätt mottagningstyp, antingen “Kabel”, “Antenn” eller “IPTV” beroende på din inkoppling.
  4. Vid digital-tv: välj “Digital” som kanaltyp. Om det finns val för både “Digital” och “Analog”, testa att endast välja “Digital”.
  5. Välj “Automatisk kanalsökning” eller “Snabbt sökläge” om det finns, så letar tv:n själv upp tillgängliga kanaler.
  6. Ange nödvändiga sökvärden om efterfrågat: exempelvis startfrekvens 314 MHz, modulation 64QAM, symbolhastighet 6875 och nätverks-ID 41001 (anpassa vid avvikande uppgifter från din operatör).
  7. Starta kanalsökningen och vänta tills processen är klar. Det kan ta några minuter.
  8. Spara kanalerna om tv:n inte gör det automatiskt.
  9. Om inga hittas, kontrollera antennkabel och testa igen eller kontakta din operatörs support för instruktioner.

Fabriksåterställa digitalbox

Om du tittar på tv via Tele2 och har ditt kort i en tv-box av modellen Humax CXHD-6000C behöver du göra en fabriksåterställning av tv-boxen. Vi går igenom stegen nedan.

  • Tryck på Menu-knappen på fjärrkontrollen
  • Välj ”Inställningar” -> ”Installation” -> ”Fabriksåterställning” Digitalboxens grundkod är 0000
  • Digitalboxen startar om och visar Com Hem-logotypen i några sekunder
  • Välj ”Språk” på meny och undertexter
  • Välj ”Bildformat och Upplösning”
  • ”Sök Kanaler” och säkerställ att:- Frekvensen är inställd på 362 MHz alternativt 362 999 kHz
  • Symbolhastighet är inställd på 6875 KS/s
  •  Nätverks-ID/Nätnummer är 41001
  • När kanalsökningen är klar välj ”Spara”

Så kan du få hjälp

Om du har prövat allt ovan men fortfarande inte får tillbaka dina kanaler på tv:n kan du få hjälp hemma hos dig på en tid som passar dig. Hemfixarna har redan hjälpt tusentals av Tele2’s kunder med sin teknik och är redo att hjälpa dig med din HD-uppgradering.

Här kan du få hjälp!Boka en Fixare »