Installation av TV

Uppackning och montage på bänkstativ

Följ förpackningens instruktion för hur man öppnar den. Ofta öppnas större apparater stående, och de flesta behöver läggas på en säng/soffa/handduk på en bordsyta när benen ska monteras. Var försiktig när du (och i förekommande fall kunden) lyfter tv:n, så att du/ni inte har sönder skärmen. Det brukar vara tydligt i snabbstartsguiden var man får hålla i tv:n vid lyft.

Dubbelkolla så att benen – som ofta är asymmetriska – hamnar på rätt sida. Lämna inte kvar ful skyddsplast på tv:n.

Inkoppling av kablar och programkort

Har kund befintlig digitalbox kan den användas och någon kanalinstallation i tv:n behöver inte göras. Vill kund slippa två fjärrkontroller och är beredd att lära om, kan man eliminera digitalboxen. Om kund behöver programkort för att låsa upp fler kanaler måste det finnas en CI-modul (korthållare som stoppas i tv:n), annars kan man inte låsa upp kanalerna. Om det saknas, behåll i så fall boxen eller boka in ett nytt besök när kunden har införskaffat CI-modul. Den beställs företrädelsevis från tv-leverantören, men finns även att köpa på t.ex. Kjell o Co.

I dag är det i stort sett endast HDMI som används för anslutning av kringutrustning. En HDMI-port kan dock ha stöd för en mängd olika standarder och protokoll och vissa enheter är mer kräsna än andra. Det kan vara en god idé att koppla hembiosystem till en port märkt ARC, eftersom man då kan koppla resterande enheter till hembiosystemets HDMI-portar och därigenom få allt ljud att gå via hembiosystemet, men i dag går det ofta även att koppla in hembiosystemet på en separat HDMI-port och ändå få alla enheter att spela upp ljud via hembiosystemet. Många (lite dyrare) Samsung-apparater har stöd för att styra kringutrustningen med tv:ns fjärrkontroll, så att man slipper att ha flera fjärrkontroller. Detta ställer man in vid tv-installationen.

Installation av tv:n

Följ den guidade installationen. Om kund inte ska ha tv-kanaler installerade (kund har IPTV eller endast strömningstjänster) kan man självklart skippa kanalsökningssteget om det går. Samsung Smart Things är en app som kunden kan installera på sin telefon för att bl.a. använda den som fjärrkontroll, men behövs inte för att fullfölja installationen. Har kunden inga andra Smart Things-produkter finns det inte jättestor poäng med appen, som även kräver ett Samsung-konto.

För utförlig information om inställningar vid kanalsökning, se kanalsökningsguiden. [länka till den artikeln på sista ordet]

Om kund inte har behov av de smarta funktionerna i tv:n (vissa kunder är nöjda med linjär-tv och kommer aldrig att vilja lära sig något annat) finns det antagligen ingen vits med att ansluta tv:n till internet. Alla internetanslutna produkter utgör en säkerhetsrisk och även om tv:n inte kan få mjukvaruuppdateringar utan internet, kan den heller inte utsättas för attacker utan internet. De flesta kunder är heller inte medvetna om hur mycket användarinformation dagens tv-apparater skickar till tillverkaren och diverse reklamföretag, så genom att skippa internetanslutningen kan man även komma undan en del reklam på hemskärmen, samt onödiga dataläckor.

Självfallet behövs en internetanslutning om tv:ns appar ska användas, och kabel är bättre än Wi-Fi i 100 fall av 100, men är inget måste om det inte finns ett nätverksuttag nära till hands.

Låt slutligen kund logga in i de strömningsappar som önskas och säkerställ att allt funkar tillfredsställande. Registrering av konton etc. är inget som ingår i tjänsten.

För kunder med nedsatt hörsel kan det vara bra att aktivera alternativet för detta i tv:ns inställningar. Om kund har hörapparat/hörlurar som ska kopplas till tv:ns hörlursuttag, ställ in ljudutgången enligt kunds önskemål. Här varierar inställningsmöjligheterna mycket mellan olika tv-modeller, så det är inte alltid möjligt att få det precis som i den gamla tv:n.

Kanalsortering/favoritlista

När man söker digitalt (välj endast digitalt; inte analogt och digitalt) hamnar kanalerna automatiskt i rätt ordning, om sökningen har gått bra (det finns ett ytterst fåtal riktiga budgetmodeller som inte lyckas med detta, och då är det tyvärr manuell kanalsortering som gäller, om den möjligheten finns, annars är det bästa att rekommendera en vanlig tv-box från operatören som garanterat funkar). Sedan finns det vissa kunder som vill ha en annan ordning, eller en lista med bara de kanaler som finns tillgängliga, utan alla låsta kanaler. Möjligheten att sortera om kanaler är på många tv-apparater (bl.a. billigare Samsung, även nya) mycket begränsad eller obefintlig. Att skapa en favoritlista är därför ofta det enda alternativet (återigen finns det ett fåtal modeller utan även denna möjlighet, och då finns det inget att göra), men kontrollera noggrant att tv:n stannar kvar på favoritlistan efter omstart – även efter strömavbrott! Vissa billiga Andersson, Luxor, TCL m.fl. har defekt mjukvara, så att listan kan bytas ut slumpmässigt vid omstart. Här är en ordentlig digitalbox eller annan tv tyvärr enda lösningen, eller att kund får leva med att inte ha en favoritlista.

Kort produktdemonstration

Detta steg anpassas lämpligen efter kundens tekniska förmåga. Ofta behövs det inte alls.

Mindre teknikerfarna kunder brukar uppskatta om man visar hur grundläggande funktioner används, särskilt om det är en Samsung med den nya fjärrkontrollen som är helt annorlunda jämfört med en vanlig fjärrkontroll med sifferknappar, som kund antagligen är van vid.

Vissa kunder förstår inte hur piltangenter eller menyer fungerar (att man trycker ”OK” för att välja menyalternativ etc.), så det kan vara bra att visa det extra tydligt. Byte av källa eller kanallista är vanligt förekommande anledningar till återbesök, så om kund råkar knappa bort sig är det bra att veta hur man kommer tillbaka. I vissa fall är det bäst med tydligt nedskrivna steg-för-steg-instruktioner på papper.