Digital kanalsökning

En omfattande kunskapsbank innehållande alltifrån hur tv-kanaler paketeras till hur man monterar antennkontakter finns på https://kjell.com. Där finns svar på många av de problem man kan ställas inför hos kunder, samt många av de begrepp som används i den här guiden.

Här är en bra artikel som går igenom leverantörernas olika tv-boxar: https://www.bredbandsval.se/blogg/tv-box

De olika leverantörerna, deras utbud och olika boxar

Tele2 (f.d. Comhem)

Tele2 har sedan 2021 tagit över Comhems kunder och hårdvara. Här är det oftast kabel-tv (DVB-C) som gäller, och det finns främst i flerbostadshus, men även i några villor. I nybyggen finns även Tele2 som tv-leverantör via nätverksporten, då med Arris-IPTV-boxar som liknar Telias [länka till rubriken Telia]. Grundutbudet brukar vara knappt 20 kanaler, beroende på föreningens/hyresvärdens gruppavtal. Det är inte alltid att TV10 ingår. En komplett kanalsökning brukar generera ca 160-190 kanaler, beroende på vilket kabelnät kund är ansluten till. En fullständig lista över kanalplatserna finns här: https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/4rxPm9dty86IqE4o6kiG8K/01587bc8a18b190ed0c9a6324eff5a2b/ComHem_Kanalplatslista_digital-tv_TV169-2006_juni_2_.pdf

Inställningarna och nätverks-ID till kanalsökning för olika regioner finns här: https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-for-digital-tv/32fce75ab3f4d0c49ff94486ce411861/grundinstallningar-for-digital-tv-data.pdf

Det är viktigt att skriva in rätt nätverks-ID, då det i många fall påverkar utbudet av lokalkanaler. Frekvensen ska vara 362 MHz och symbolhastigheten 6875 KS/s, d.v.s. olika antal nollor före och efter beroende på vilken enhet som används i tv:ns menyer.

När det kommer till boxar har Tele2 en liten Humax 6000 för de kunder som endast ville kunna fortsätta se digital-tv vid nedsläckningen av det analoga nätet 2020. Denna är väldigt grundläggande och har ingen kanalsorteringsmöjlighet. TV-hubben är en vit Android-baserad box med alla funktioner man kan tänka sig. Funkar ok på Wi-Fi men bättre med nätverkskabel, och kan även köra med både nätverkskabel och koaxialkabel samtidigt. Här behövs ingen kanalsökning. Slutligen har många kunder kvar Tivo-boxen, som var en revolutionerande inspelningsbar tv-box när den kom 2013. Fördelen med denna över andra kabel-tv-boxar är att man kan pausa och spola i direktsänd tv, precis som man kan med IPTV i dag. Fjärrkontrollen är en karakteristiskt lekfull design och kan programmeras till universalfjärrkontroll med hjälp av följande guide: https://www.tele2.se/asset/2zxwgcm7u48q/6M07mfmNlmyc2UigKKEQ22/eb3c78357cddd33b5e43893fbcddf8fa/tivo-anvandarguide-data.pdf

Telia

Telia erbjuder endast IPTV, och detta via sina runda Arris-boxar. De kräver nätverkskabel, så finns det inte framdraget måste kund införskaffa Telias egna mesh-system Airties. (Det går även att ändra avancerade nätverksinställningar för att få det att funka med andra fabrikat, men detta är inget som Telia officiellt stödjer.) Det behövs en IPTV-box per tv, och ett s.k. tvillingabonnemang för varje tv utöver den första, om man vill kunna kolla på flera tv-apparater samtidigt.

Kund måste ha sina koder tillgängliga för att man ska kunna aktivera tjänsten. Har kund inte dessa, och det inte går att få fram dem (ibland måste de skickas med post), blir det bomkörning i appen. Besöket kan då avslutas och ett nytt besök bokas senare. Om nätverket och koderna är ok kommer alla tv-kanalerna in i boxen (ca 200 st.) – ingen kanalsökning behövs. Det tar några sekunder för allt att laddas in, så det kan upplevas segt och hackigt i början. Lokalkanalerna är ofta fel i inställningarna – ändra till rätt. Netflix direkt i boxen funkar endast med modellen Arris VIP 4302. Har kund den andra modellen (finns inte längre på Telias hemsida) måste kund byta box. Om kund har gruppavtal kan det se olika ut med om boxar ingår i abonnemanget eller måste bekostas av kund.

Under 2022 fasar Telia in en ny tv-box som mer liknar Tele2s TV-hub, då det är en helt fristående Android-baserad enhet med Wi-Fi, appar och Chromecast.

Allente

Allente bildades 2020 då Canal Digital och Viasat sammanslogs. Det är satellitsänd tv, så kund har alltså parabol. Finns många olika modeller på boxar, och F-kontakt (sådan man skruvar fast) används i allmänhet i stället för vanlig antennkontakt. Kanalsökningsförfarandet varierar mellan modellerna. Om det inte finns någon signal – kontrollera att du söker på rätt satellit. Det kan även vara fysiskt fel på kunds parabol.

Telenor

Telenor har liksom Tele2 både kabel-tv (Humax) och IPTV (Arris), och erbjuder även en Android-baserad tv-box. Kanalsökning behöver inte göras.

Kanalsökning på tv-apparater

Om kund inte har en smart-tv brukar det absolut enklaste vara att göra en fabriksåterställning av tv:n. På billiga och icke-smarta Andersson-, TCL-, Luxor-apparater m.fl. är det också enda sättet att genomföra en lyckad kanalsökning, då kanalsökningsfunktionen i många av dessa modeller är dysfunktionell och lägger kanalerna i oordning och tar extremt lång tid om man inte fabriksåterställer tv:n. På många Phillips-modeller (tidigare än Android) ser sökningsalternativen även olika ut, beroende på om man söker direkt eller efter fabriksåterställning. På vissa modeller saknas möjlighet att ändra från DVB-T till DVB-C eller vice versa, om man inte gör en fabriksåterställning.

Begränsa sökningen till digitala kanaler, och ställ, om du vet vilka inställningar som gäller, in dem manuellt i stället för att söka automatiskt på allt, då det tar mycket längre tid. Nyare och dyrare tv-apparater brukar generellt vara snabbare på att söka. Normal söktid är 10 sek-1 min. Söker man automatiskt kan det i värsta fall ta 5-10 min.

Kanalsökning på tv-boxar

På IPTV-boxar behövs ingen sökning då kanalerna finns där automatiskt efter installation. Kabel-tv-boxar eller andra digitalboxar funkar precis som tv-apparater när det kommer till kanalsökning. Fabriksåterställning är det absolut enklaste alternativet. Läs manualen om du stöter på problem. Boxar man köper i butik kan ibland sakna de svenska leverantörerna. Då funkar det ibland att söka ändå, boxen hittar inget, gå in i inställningarna och där kan man välja ibland andra leverantörer än vid första tillfället.

Kanalsortering

När man söker digitalt hamnar kanalerna automatiskt i rätt ordning, om sökningen har gått bra (det finns ett ytterst fåtal modeller som inte lyckas med detta, och då är det tyvärr manuell kanalsortering som gäller, om den möjligheten finns, annars är det bästa att rekommendera en vanlig tv-box från operatören som garanterat funkar). Sedan finns det vissa kunder som vill ha en annan ordning, eller en lista med bara de kanaler som finns tillgängliga, utan alla låsta kanaler. Möjligheten att sortera om kanaler är på många tv-apparater (bl.a. billigare Samsung, även nya) mycket begränsad eller obefintlig. Att skapa en favoritlista är därför ofta det enda alternativet, men kontrollera noggrant att tv:n stannar kvar på favoritlistan efter omstart – även efter strömavbrott! Ovan nämnda budget-tv-apparater (vissa Andersson, Luxor m.fl.) har defekt mjukvara även här, så att listan kan bytas ut slumpmässigt vid omstart. Här är en ordentlig digitalbox eller annan tv tyvärr enda lösningen, eller att kund får leva med att inte ha en favoritlista.

Kort demonstration

Detta steg anpassas lämpligen efter kundens tekniska förmåga. Om det är nya produkter som installerats kan man visa de grundläggande funktionerna, annars gäller det mest att säkerställa att kund kan hantera tv:n och/eller boxen själv, utan att behöva ringa efter oss direkt igen. Om man är tvungen att ha två fjärrkontroller är det ofta nödvändigt att repetera att man måste starta bägge, så att vi inte får återbesök p.g.a. att ”tv:n är svart” när kunden använt fel fjärrkontroll. Byte av källa eller kanallista är också vanligt förekommande anledningar till återbesök, så om kund råkar knappa bort sig är det viktigt att visa hur man kommer tillbaka. Ofta är det bäst (och nödvändigt) med tydligt nedskrivna steg-för-steg-instruktioner på papper.