Uppdragsbeskrivning Mailprojektet

Vid kund med lokal mailklient (Windows Mail, Windows LiveMail, Outlook eller Native Mail klient på iOS)

  1. Skapa nytt konto i företrädelsevis Gmail
  2. Skriv ner kontouppgifterna på papper och ge till kund
  3. Aktivera (IMAP) i Gmails kontoinställningar, se bild 1
  4. Lägg nya upp kontot i lokala mailklienten
  5. Kontrollera att det går att skicka och ta emot samt att adressboken funkar på nya kontot
  6. Logga in i ComHems webmail. Har kund inte kontouppgifterna finns de på ”mina sidor” som nås med bank-ID. Se bilder
  7. Sätt forward (vidarebefordran) på ComHem adressen till nya adressen i operatörens webbmail
  8. Flytta lokal mail (Inkorg + Skickat) från Com Hem mailkonto till samma mapar i nya kontot
  9. Radera gamla Com Hem kontot i klienten
  10. Ladda ner Gmail klient på en mobil enhet. Logga in och se att det synkar upp

Vid kund utan lokal mailklient (använder Com Hems webmail)

  1. Skapa nytt konto i företrädelsevis Gmail
  2. Skriv ner kontouppgifterna på papper och ge till kund
  3. Visa kund kort hur nya Webbmailen fungerar, tex skicka mail.
  4. Logga in på befintlig Com Hem webbmail och skapa .CSV fil för flytt av adressbok
  5. Flytta adressboken till Gmail. Se bild
  6. Sätt forward (vidarebefordran) på ComHem adressen till nya adressen i Com Hems webbmail
  7. Ladda ner Gmail klient på en mobil enhet. Logga in och se att det synkar upp
  8. Informera kund om att hen kan flytta mail från ComHems webbmail själv tills mailtjänsten stänger