Tre

Information om företaget

Hi3G Access AB är en svensk teleoperatör som säljer mobiltelefoni och mobilt bredband under varumärkena 3 och Hallon. Företaget bedriver verksamhet inom mobiltelefoni för både privat- och företagskunder. Företaget har cirka 2 miljoner kunder.

Telefonnummer 2nd-line 073 530 05 95. Koden för att komma fram till 2nd-line är “1415” sedan behöver kunden identifiera sig med Bank-id.

Uppdragsinformation

Innan uppdraget:

Säkerställ att kund har all utrustning som skall felsökas på hemma då du anländer.

Under uppdraget

  • Fråga om problembilden. Berätta vad du gör och förklara vad felet är under hela uppdraget
  • Ring Tres kundtjänst om du misstänker att problemet ligger där.

Visar det sig att felet inte kan avhjälpas och det är fel i Tres tjänst så hjälp kund kontakta Tres kundtjänst för vidare hantering. Om kunden behöver ny WiFi-utrustning (Ex. extender osv) så ska vi ge förslag på utrustning som går att köpa någon utav de stora återförsäljarna i landet.

Uppdraget Inkluderar:

Felsökning och problemavhjälpning. Beställt och bekostas oftast av kund så upplys om när ny tidsintervall är nära.

WiFi-optimering

Följande formulär ska användas vid wifi-optimering: Formulär Wifi-optimering

Tre har informerat kund om att routern kan behöva flyttas för att få en önskvärt mätresultat. Det kan vara att flytta routern från en garderob eller skåp till ett fönster. Detta kan vara nödvändigt för att wifi-optimeringen ska ge ett bra resultat. Tre erbjuder enbart mobila bredband.

Vid analysering utav wifi använd nedan verktyg (har man iPhone så krävs en dator med windows):

Android: Wifi analyzer
Windows: Wifi analyzer

Guide för hur man gör ett bredbandstest Tre
Guide för Tres router
Guide för att förbättra sitt Tre WiFi

OBS! Om mätningsvärda för kundens nätverk är extremt dåliga så kan det vara på grund av att kundens surf (datamängd) tagit slut, kontrollera detta i första hand innan felsökning.