/ Fixarbloggen / Fixarbloggen / Rekordåret 2021

Rekordåret 2021

Vilket fantastiskt år vi just lagt bakom oss. Ett enastående år då allt och lite till hände. Då vi en gång för alla bevisade att vi är ledande på marknaden för tjänster i hemmet som inte är tvätt och städ. Stort att vi nu en gång för alla håller på att bli Hemfixarna med Svenska folket.

Många av våra visioner tillsammans med vårt envisa nötande med att få in våra tjänster i partners köpresor blev under året äntligen en realitet. Nu är vi ett verktyg för ökad försäljning och ökad kundlojalitet tillsammans med marknadsledande prylkedjor och bredbands/TV leverantörer. Tillsammans sätter vi nu framtidens spelplan där konsumenten förväntar sig en lösning snarare än en produkt med en opersonlig manual och ett lycka till. Tillsammans med våra partners bygger vi nu den bekväma och självklara kundupplevelsen utan krångel och tidskrävande bruksanvisningar.

Även 2021 blev vi räddare i nöden för TV och Bredbandskunder då operatörer stökade om i sina nät. Först i Örebro när 25.000 hushåll migrerades från koax till fibernät och vi genomförde vi 2.600 kanalsökningar varav Örebrobostäder bjöd boende på merparten. Senare när Boxer på hösten uppgraderade alla kunder till HD (eller MPG4 som sändningsstandarden heter) fanns vi till förfogande. Uppdelat i 5 etapper hjälpte vi totalt 1.400 kunder med kanalsökning och byte till modernare utrustning. Vi var salvan som lindrade i ett läge där okunniga kunder blivit till skavsår i kundtjänsten. I båda projekten fick vi en kundnöjdhet på mer än 4,7 av 5.

Under året ömsade vi även skinn från Hemfixare till Hemfixarna. Samma goa bolag, samma magiska Fixare men med nytt namn. Nu är vi de alla kallat oss för alla år helt enkelt, nu är vi Hemfixarna med allt och alla.

2021 var även året då vi gjorde entré i media, upp på scenen och ut or TV-rutan och bilhögtalarna. Vår varumärkesresa började i december men kommer aldrig att upphöra. Med en av de folkligaste och trovärdigaste personerna i landet, självaste Lasse Åberg skall vi nu bli Hemfixarna med Svenska folket. Fantastiskt att få hjälp av Lasse som själv är mitt i målgruppen och drivs av att bidra till att hjälpa andra. Kul att få jobba med dig och lära känna dig Lasse!

2021 var även i vissa avseenden svårt år. Pandemins andra år var nog faktiskt svårare än det första. Vi valde att den 23 februari införa munskyddskrav vid alla hembesök. Munskyddet var då omdiskuterat ur ett smitto perspektiv och vi tog beslutet mer ur ett signalvärdesperspektiv. När Fixaren bär munskydd påminns både hen och kunden hela tiden om att hålla avstånd och att situationen är speciell. Kravet upphävdes först i mitten av maj. Pandemin har påverkat omsättning och resultat negativt men kvalitén och snabbheten har vi som tur är hållit på samma höga nivå.

Det största 2021 var dock att vi steg en decimal i kundnöjdhet. Vadå en tiondel kan man undra, är det så märkvärdigt? JA, det är det faktiskt. Rent matematiskt är det extremt svårt att höja sig från redan höga 4,6 till 4,7 av 5 i kundnöjdhet. Vi gjorde det dock och ytterligare ett av alla Hemfixarnas mål uppfylldes. För kunden kanske ingen skillnad men för oss stort och ett bevis för att vi står pall även när volymerna ökar. För just så är det, vi har ökat omsättning och antalet uppdrag med 50% under året utan att tappa i kvalité, utan mätbart ökat den. Grymt kul att vi ökar rejält utan att göra kunderna besvikna.

2022 kommer sannolikt bli ännu ett rekordår för oss. Rimligtvis går vi ur pandemiläget undre första kvartal och allt blir som vanligt igen. Vi vet redan nu att vi kommer finnas i massor av nya sammanhang hos både nya och gamla partners. Detta tillsammans med våra satsningar på att i media bygga vårt varumärke kommer öka tillväxttakten 2022. Sannolikt kommer vi öka med närmare 100% under året. Vi alla håller tummarna…