/ Fixarbloggen / Fixarbloggen / Utveckling av våra viktiga Partnersamarbeten

Utveckling av våra viktiga Partnersamarbeten

Hemfixarna har en uttalad strategi att tillsammans med partners skapa mervärde för kunden. Vårt första partnersamarbete tecknades redan 2016 innan vi ens slagit upp portarna och lanserat tjänsten. Idag kommer merparten av våra nya kunder till oss via någon av våra kära partners. Vår mission är att tillsammans med våra partners ge kunden en bekväm lösning på frågan om vad som händer efter köpet. Tillsammans skall vi ge kunden en ahaupplevelse i form av en smidig resa från köpet till färdiginstallerad eller monterad produkt.

I allt fler av våra partnersamarbeten exponeras nu våra tjänster ihop med produkterna. Installation och montering är på väg att bli lika vanligt som hemleverans, försäkringar och delbetalning. För att köpresan skall bli så smidig som möjligt kopplar vi ihop vår plattform Felix med partnerns webb eller ordersystem. Detta kan ske antingen direkt eller med hjälp av en iframe på hemsidan. Sömlöst överlämnas kunden till oss och beroende på typ av integration ibland rakt ut i vår plattform så att våra Fixare får möjlighet att tidsboka kunden.

Med en iframe visas vårt orderformulär direkt på partnerns hemsida. Med samma färger och typsnitt harmoniserar vi med partnerns hemsida. För att göra gränsdragningen tydlig vid överlämnandet visas dock alltid vår logga. Detta för att introducera kunden i vår kundresa där vi alltid är avsändare. I de fall kunduppgifterna är kompletta går uppdraget ut direkt, annars komplettera vår kundtjänst uppdraget i ett telefonsamtal med kunden. Exempel på iframe integrationer är Clas Fixare, Byggmax och Inet.

En annan lösning är en API-integration. här överför partnern kunduppgifterna till oss i samband med att kunden genomför köpet. Fördelarna är att kunden inte behöver mata in uppgifterna på nytt. Egentligen skulle partnern kunna ta betalt men då merparten av våra uppdrag sker med RUT eller ROT-avdrag är det inte förenligt men nuvarande skattelagstiftning. Lösningen är att visa tjänsten tillsammans med produkten, lägga tjänsten i varukorgen och i checkouten betala 0 kr. här visar vi tydligt upp texten att installationen betalas efter slutförd installation. Samarbetet med NetOnNet är ett exempel på en API-integration.