/ Fixarbloggen / Fixarbloggen / Behovet av teknik- och hantverkshjälp ökar

Behovet av teknik- och hantverkshjälp ökar

Hemfixarna fortsätter att växa med våra tjänster inom samtliga affärsområden. Starkast under hösten går tekniksupport och byggtjänsterna (Byggservice, EL och VVS) som fullkomligt exploderar. Efterfrågan på tekniksupport drivs av telekomoperatörer som uppgraderar sina tekniska plattformar och rekommenderar kunderna att ta hjälp i samband med bytet ta hjälp. Bygg drivs av bättre exponering av våra tjänster online samt av nya partner som lanserats. Men hur stort är behovet av hjälp hemma och med vad är det befolkningen vill ha hjälp med?

För att ta reda på detta gav vi Extrem Insight i uppdrag att ställa frågor till en panel bestående av 1000 svenskar i en marknadsundersökning. Panelen var bred (18-65 år) och spridd över hela landet och i alla boendeformer. Resultatet visar tydligt att behovet av hjälp hemma är stort och att efterfrågan på våra tjänster sannolikt kommer öka vartefter fler personer kommer erbjudas hjälp i våra partners köpflöden.

 

Resultat från marknadsundersökningen

På frågan om behov av hjälp med teknik eller hantverkshjälp i hemmet svarar över hälften att de någong gång känt behov.

Fråga: Har du någon gång känt att du behöver hjälp hemma med något av detta?

 

Undersökningen visade även att kännedomen om att det är RUT-avdrag på annat än städning är skrämmande lågt.

Fråga: Vilka av dessa tjänster vet eller tror du det är RUT-avdrag på?

Kännedom om RUT

 

Sammanfattning om behovet av Tekniksupport hemma

Totalt ställdes ett 20-tal frågor som man kan sammanfatta i dessa punkter:

  • En av fyra har någon gång känt att de behövt hjälp med teknik och hemelektronik hemma – fler kvinnor, och boende i lägenhet
  • Nästan var fjärde har någon gång avstått från att köpa hemelektronik eller annan teknik till hemmet på grund av att man känt sig osäker på hur den ska installeras och/eller monteras – fler kvinnor, och boende i lägenhet, och med hög inkomst
  • Ca 10% uppger att de är villiga att betala för hjälp med installation av ny teknik – fler är äldre, och boende i bostadsrätt, och med hög inkomst
  • Bara en av fem vet att det är 50% RUT-avdrag på köp av teknikhjälp hemma
  • 85% är nöjda eller mycket nöjda med sitt WiFi hemma

 

Sammanfattning om behov av enklare Hantverkshjälp hemma

Behovet av enklare Hantverkshjälp hemma kan sammanfattas i dessa punkter:

  • En av tre har någon gång känt att de behövt enkel hantverkshjälp hemma – fler boende i lägenhet, och i tätort
  • Nästan var tredje har någon gång avstått från att köpa heminredning på grund av att man känt sig osäker på hur den ska installeras och/eller monteras – fler yngre, och kvinnor, och boende i lägenhet, och med hög inkomst
  • Ca 5% uppger att de är villiga att betala för hjälp med installeras och/eller montering – fler boende i lägenhet, och med hög inkomst

 

Nyfiken och vill ta del av hela marknadsundersökningen?

Är du nyfiken och vill ta del av vår marknadsundersökning är du välkommen att kontakta oss så skickar vi den gärna!

Partneransvarig Martin, martin@hemfixarna.se
Partnerteamet Gustav, gustav.olsson@hemfixarna.se
VD Olof, olof@hemfixarna.se