/ Fixarbloggen / Fixarbloggen / “Datorn kan inte ansluta till nätverket”

“Datorn kan inte ansluta till nätverket”

Du sätter dig vid datorn och rättar till håret en sista gång inför webbkameran. Du kastar en blick på klockan, fem minuter kvar till jobbmötet. Lika bra att du kopplar upp dig. Men när du klickar på möteslänken får du bara ett felmeddelande, som säger att du inte är ansluten till internet och nätverkssymbolen i datorns menyrad har blivit grå.

Datorn har inget internet – vad ska du göra nu?

 

Starta om router, kringutrustning och alla enheter

Det absolut första du bör göra när du plötsligt inte har något internet är att kolla om alla dina enheter har tappat kontakten med WiFi eller bara den du använder för tillfället. Sitter du vid datorn bör du alltså kontrollera om exempelvis din surfplatta och din TV-box inte heller är internetanslutna. Är det endast en av enheterna som krånglar så återkommer vi med mer tips längre ner i den här texten.

Oavsett om det är en eller flera enheter som har problem bör du dock alltid börja med att starta om din router. Passa även för säkerhets skull på att starta om all kringutrustning, som internetanslutna skrivare, larmenheter eller tv-boxar – samt den enhet har problemet på förstås.

Dra ur strömsladden till routern eller slå av strömbrytaren och låt den stå avslagen en stund. Kolla i samband med detta även att inga kablar har dragits ur eller om de har synliga skador. Tänk även på att kontrollera den sidan av nätverkskabeln som sitter fast i bredbandsjacket i väggen.

Har du ett kabelmodem bör du med jämna mellanrum, med hjälp av en skiftnyckel, kolla att själva antennkabeln mellan antennuttaget och kabelmodemet sitter ordentligt fastskruvad i båda ändarna.

När du på nytt satt igång routern bör du ge den några minuter åt att starta upp sig igen. Om du passar på att starta om andra enheter samtidigt – se till att routern är helt färdig med sin omstart innan du börjar försöka koppla upp dig mot den.

Håll ett öga på lamporna på routern om sådana finns. Har den en separat internet-ikon? Den brukar ofta se ut som en glob med en liten satellit som kretsar kring den. Om denna ikon blinkar eller lyser orange (om de andra lamporna lyser grönt eller vitt) brukar det betyda att routern inte har kontakt med internet. Om det här pågår i mer än cirka tio minuter – och inga av dina enheter kan ansluta till internet – bör du kolla med din internetleverantör om de har problem med nätet. (Vi återkommer till detta längre ner.)

Glöm inte heller att vi på Hemfixarna alltid finns här för att hjälpa dig! 

Här kan du få hjälp!Boka en Fixare »

 

Uppgradering av routerns fasta programvara

Innan du tar kontakt med din internetleverantör – förutsatt att inga av dina enheter fungerar – så bör du, om du kan, även kontrollera om själva routerns fasta programvara (även kallad firmware) behöver uppdateras. Det sker oftast automatiskt utan att du behöver tänka på det, men ibland kan problem uppstå vid en uppgradering. 

Är du ansluten till ditt WiFi, men inte har internetåtkomst brukar det ändå gå att komma åt routerns inställningssida. I de flesta fall hittar du adressen på själva routern, på samma etikett där lösenordet och nätverksuppgifterna finns. Adressen heter oftast något i stil med ”routerlogin.net” eller en webbadress som börjar med ”http://192 …”. (Exemplet vi nämner kommer från Netgear.)

Inloggningslösenord och användarnamn till inställningssidan brukar också finnas tryckta på routerns etikett. Notera att det inte är samma lösenord som till WiFi-nätet.

Om du inte kan koppla upp dig på WiFi-nätet alls så kan du prova att dra en nätverkskabel mellan ett av uttagen på routern till din dator för att komma åt inställningssidan. Det brukar alltid följa med en nätverkskabel i kartongen med en ny router. Dock är det tyvärr långt ifrån alla nyare datorer som har ett sådant uttag. 

När du väl loggat in på routerns inställningssida kan du leta efter hur man uppdaterar fast programvara eller firmware. Den brukar ofta vara länkad från förstasidan eller gå att hitta via sökfunktionen. Klicka på länken för att kontrollera programvaran och följ därefter instruktionerna. Du kan även prova att starta om routern från inställningssidan – ibland kan detta lösa problemet. Länk till den lösningen brukar synas redan på förstasidan när du loggat in.

Observera dock att inte alla internetleverantörer tillåter användare logga in på sina routrar för att ändra inställningarna. Särskilt gäller detta om du inte köpt routern själv, utan fått den med internetabonnemanget.

 

”Ansluten, men inget internet” 

Ibland kan det hända att dina enheter verkar ansluta till ditt WiFi och du får felmeddelandet att du är ansluten, men inte har internet. Samtidigt visar dina enheter oftast en WiFi-symbol (en ”solfjäder”) med ett stort utropstecken på i menyraden.

Om du får det här felmeddelandet kort efter att du startat om routern så bör du vänta en stund och sedan kontrollera anslutningen igen. Det kan bero på att routern inte hunnit koppla upp sig mot nätet efter omstarten. Men om situationen inte förändrats inom cirka tio minuter och dina enheter fortfarande visar ”ansluten, inget internet”-felmeddelandet, så har något problem oftast uppstått mellan internet och routern. Har du följt stegen vi nämnde ovan, och detta inte har hjälpt, bör du kontakta din internetleverantör eller leta reda på deras sida med driftinformation via en enhet med internetåtkomst – förslagsvis en mobil. Vi återkommer till fler tips kring detta längst ner i texten. 

 

Är räkningen betald? 

Detta kan tyckas helt självklart – men särskilt om du nyligen har flyttat, bytt internetleverantör, bank eller faktureringssätt så bör du, om internet plötsligt inte fungerar, alltid kontrollera så att räkningarna betalats in till din internetleverantör. De flesta internetleverantörer brukar skicka minst en påminnelse till din fysiska brevlåda utöver de som automatiskt hamnar i din internetbank. Men har du nyligen flyttat kanske inte eftersändningen fungerar som den ska och brev “fastnat” någonstans. 

 

Om du misstänker att något är galet, kontrollera helst detta med banken redan innan du kontaktar din internetleverantör för felsökning. Ligger problemet i att du missat en räkning ska du alltid betala den så fort du bara kan och spara kvittot. Kan du för din internetleverantör visa upp att du är skuldfri brukar de ofta kunna öppna ditt konto med en gång.

Känns det här för krångligt? Lugn, vi på Hemfixarna hjälper dig!

Här kan du få hjälp!Boka en Fixare »

 

Kontrollera att enhetens WiFi är påslaget 

Om det bara är en av dina enheter som inte kan ansluta till internet så ligger problemet förmodligen hos själva enheten i fråga. Det allra första du bör göra är, som vi nämnde i början av texten, att starta om routern och enheten. 

Fungerar internet fortfarande inte? Då bör du kontrollera om enhetens WiFi är påslaget. På en Mac klickar du på den lilla symbolen som ser ut som en solfjäder längst upp och lite till höger i den övre menyraden. Då får du i menyn som dyker upp alternativet att stänga av eller sätta på WiFi. Från MacOS Big Sur och uppåt visas inställningen som en strömbrytare, som blir blå om WiFi är aktiverat.

På en Windows-dator hittar du i stället nätverkssymbolen och inställningarna längst ner och lite till höger på skärmen, strax till vänster om klockan. Om WiFi är avstängt eller datorn inte är ansluten till något nätverk har symbolen ändrat sig till en glob täckt av en förbudsskylt. Klickar du på symbolen får du längst ner till vänster, i menyn du ser, alternativet att stänga av eller sätta på WiFi.

Ibland, oavsett vilket operativsystem du använder, hjälper det att stänga av WiFi, ha det avstängt i några minuter och sedan aktivera det på nytt. Har du tur kommer datorn nu leta upp nätverket igen.

Kontrollera också att du får en lista med nätverksalternativ när du trycker på WiFi-symbolen. Finns ditt ordinarie nätverk med i listan? Vad händer om du klickar på det? Ansluter datorn till WiFi-nätet? Om du vill att datorn automatiskt ska koppla upp sig mot ett specifikt nätverk, se då till att klicka på kryssrutan som dyker upp när du skriver in lösenordet – att du ska koppla upp dig automatiskt mot detta nätverk i framtiden. Det här alternativet finns också tillgängligt på alla sorters enheter och operativsystem.

Har du ett alternativt nätverk du kan koppla upp dig på, till exempel från en mobiltelefon eller en mobil router? Fungerar det? Då fungerar också med största sannolikhet enhetens WiFi, men något gör att den inte kommunicerar med din ordinarie router som den ska. (Vi återkommer längre fram med fler förslag på åtgärder, om det är det här som är problemet.)

På Windows-datorer kan det också finnas en ”snabbknapp” för att stänga av och sätta på WiFi på själva tangentbordet. Det brukar vara en liten knapp med en ”sändarsymbol” på. Ibland kan man råka komma åt den av misstag, och då fungerar det inte alltid att sätta på WiFi igen när man försöker gå via det vanliga inställningsprogrammet eller klickar på nätverkssymbolen i menyn längst ner. Prova att hitta knappen och trycka på den igen. 

En del Windows-datorer – särskilt av lite äldre modell – har dessutom en fysisk strömbrytare för WiFi-funktionen, som är lätt att råka peta till och på så vis stänga av WiFi. Den är oftast lokaliserad längst fram och till höger på datorn. Finns en sådan knapp är den det första man bör kontrollera om nätverksfunktionerna plötsligt försvinner – särskilt om man nyligen lyft eller flyttat datorn. 

På iPhone eller iPad kan problemet ibland vara att man av misstag har stängt av WiFi i samband med att man nyligen ändrat Bluetooth- eller Fokus-inställningar. För att kontrollera det låser du upp enheten, dra sedan med fingret nedåt från övre högra hörnet tills du ser ditt kontrollcenter. Kontrollera att ikonen med ett flygplan på inte är orange, samt att WiFi-ikonen (”solfjädern”) är blå.

Här kan du få hjälp!Boka en Fixare »

 

Ställa in WiFi på nytt

Om inga av ovanstående åtgärder hjälper och internet fortfarande inte fungerar på din dator, bör du testa att göra en automatisk felsökning eller diagnos. Oftast föreslår datorn det själv, särskilt om du får ett felmeddelande i stil med att ”det går inte att ansluta till det här nätverket”. På en Mac får du då förslaget att köra en diagnos och en Windows-dator öppnar en felsökare. (Öppnas inte felsökaren automatiskt, klicka på WiFi-symbolen, välj Nätverks- och internetinställningar och sedan Felsökaren för nätverk i menyn som dyker upp.)

Fungerar inte detta kan du gå till datorns internetinställningar och radera WiFi-nätverket i fråga, för att sedan prova lägga till det igen. På en Mac nås dessa inställningar enklast genom att du klickar på WiFi-symbolen (”solfjädern”) i den övre menyraden. I menyn som dyker upp väljer du Nätverksinställningar… längst ner. Klicka sedan på rutan Avancerat. Du kommer nu få upp en lista med alla sparade nätverk. Välj det du vill ta bort och klicka sedan på minustecknet i listfönstrets vänstra kant.

På en Windows-dator når du inställningarna enklast genom att klicka på WiFi-symbolen och sedan välja Nätverks- och internetinställningar. Välj WiFi i menyn till vänster i fönstret och därefter Hantera kända nätverk. Du får nu upp en lista med alla WiFi-nät vars inställningar har sparats på datorn. Markera det nätverk du vill ta bort och klicka på knappen Glöm.

På en iPhone eller iPad går du till Inställningar och WiFi och klickar på det lilla inringade ”i-et” längst till höger vid ett nätverksnamn. Från nästa skärm väljer du sedan den blåmarkerade raden Glöm det här nätverket. Bekräfta därefter att du vill glömma nätverket.

På en Android-telefon är proceduren liknande, men menyernas utseende och exakt vad inställningarnas steg heter varierar lite mellan olika mobiltillverkare.

När du tagit bort nätverket från din Mac eller Windows-dator stänger du inställningarna, klickar på nätverkssymbolen (”solfjädern”) och ser om ditt nätverk dyker upp i listan över tillgängliga nätverk. På en iPhone eller iPad går du tillbaka till WiFi-inställningarnas huvudmeny, så du kan se listan med tillgängliga nätverk. Markera ditt ”nyss glömda” nätverk och slå in lösenordet på nytt.

Känns det rörigt? Oroa dig inte – hör av dig till oss på Hemfixarna så hjälper vi dig!

 

Nollställa nätverksinställningar eller installera om enheten

Om din iPad eller iPhone fortfarande, efter att du gått igenom stegen ovan, vägrar att koppla upp sig mot ett nätverk, kan du prova att återställa nätverksinställningarna. (Notera att detta endast rekommenderas om din iPhone eller iPad är den enda enheten som plötsligt inte kan koppla upp sig mot en specifik router eller ett WiFi-nätverk.)

Då öppnar du Inställningar, fortsätter till Allmänt och väljer där Överför eller nollställ [Enhet]. (I tidigare versioner än iOS 15 hette denna inställning bara ”Nollställ”.) Sedan fortsätter du till Nollställ och Nollställ nätverksinställningar. 

Observera att det här medför att din iPad eller iPhone glömmer samtliga nätverk du tidigare ställt in. De brukar dock återinstalleras automatiskt med tideon om du använder ditt Apple-ID på fler enheter och därmed delar WiFi-data genom iCloud.

En sista utväg om inga åtgärder som vi gått igenom i denna guide hjälper och datorn inte får kontakt med internet är förstås att installera om den. Prova först att installera om själva operativsystemet, men hjälper inte detta bör du formatera om hela datorn. Var bara noga med att du gör en säkerhetskopia av dina viktiga filer innan du påbörjar formateringen.

En iPad eller en iPhone brukar – så länge inget fel uppstått på själva hårdvaran eller att enheten är skadad – också fungera klanderfritt efter en ominstallation från en fullständig säkerhetskopia som du lagrat på din dator. (Du kan kopiera enheten igen även om WiFi-funktionen krånglar – själva operativsystemet, där WiFi-problemen uppstått, ”följer inte med” vid ominstallation, utan laddas ner direkt från Apples servrar via din dator).

Här kan du läsa mer om hur du formaterar och installerar om en enhet.

Om inget fungerar – kontakta din internetleverantör

Om alla dina enheter har problem och du inte kommer ut på nätet trots att du felsökt, så är det absolut dags att ta kontakt med din internetleverantör. Det första du bör göra är att, lämpligtvis via din telefons mobildatanätverk, kontrollera om leverantören lagt ut någon information på sin hemsida eller i sin app. Att googla på din internetleverantörs namn följt av ”driftstörningar” brukar oftast fungera bäst.

Om du inte kan hitta någon information och bestämmer dig för att kontakta företaget bör du, för att samtalet ska flyta så smidigt som möjligt, i förväg förbereda en lista med hållpunkter och information:

  • Dina användar- och personuppgifter 
  • Vilka felsökningssteg du gått igenom 
  • Vad för typ av enheter och internettjänster du har och om någon av dem fungerar eller ingen alls 
  • Vilka lampor som lyser på routern och i vilken färg de lyser

…samt annat som eventuellt kan vara till hjälp i situationen. Se även till att routern är lättillgänglig, så att du kan hitta lösenordet och inloggningsuppgifterna om detta skulle behövas.

Vi på Hemfixarna finns också alltid tillgängliga för dig, med praktiska tips och råd!

Här kan du få hjälp!Boka en Fixare »

Accesspunkt – för wifi i hela hemmet

Har du lessnat på att endast kunna surfa trådlöst när du befinner dig i vardagsrummet, men inte i köket? Då kan det vara läge att investera en accesspunkt! I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta om accesspunkter och guidar dig även igenom en installation.  Vad är en accesspunkt? En accesspunkt, även […]

Läs inlägget »

Enkel datahjälp på vanliga datorproblem

De allra flesta av oss kommer någon gång att vara i behov av datahjälp. Men innan du ringer någon av våra professionella fixare rekommenderar vi att du läser igenom denna artikel. Vi tipsar nämligen om enkla lösningar på vanliga datorproblem som du kan testa att fixa helt själv! Datorproblem du kan lösa själv! Det många […]

Läs inlägget »

Installera trådlös router – så gör du

Har du införskaffat en router och är i färd med att installera denna? I så fall har du hamnat helt rätt. Vi tänkte nämligen berätta hur du går tillväga för att installera en trådlös router, samt hur vi på Hemfixarna kan bistå med hjälp om du stöter på problem. Installera en trådlös router – steg-för-steg  […]

Läs inlägget »