Ibland är det lätt hänt att man tar bort filer som inte används – för att bara bli påmind att man skulle behövt dem vid ett senare tillfälle. Det finns också situationer där man helt enkelt raderat viktiga filer av misstag. Med anledning av detta, tänkte vi i denna artikel visa hur du kan återställa borttagna filer från papperskorgen.
Innehåll
Om du har läst någon av våra tidigare artiklar, är du troligtvis familjär med uttrycket ”det finns två typer av datoranvändare – de som redan har förlorat viktiga data och de som kommer att göra det”.
Tappet kan självklart bero på en mängd olika saker. Antingen för att man själv råkat ta bort dem eller också för att man blivit drabbad av intrång eller virus. För att slippa gå miste om dina dokument, bilder och andra viktiga filer, bör du därför se till att säkerhetskopiera dem regelbundet.
För att lära dig mer om detta, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel där vi berättar hur du kan säkerhetskopiera din dator till en extern hårddisk. Skulle det hända att din dator blivit drabbad av virus, rekommenderar vi dig även att läsa vår artikel om virusrensning.
Vi har troligtvis alla varit där – att man råkat radera en eller flertalet filer som man egentligen inte skulle vilja se gå upp i rök. Som tur är försvinner oftast inte en fil som tas bort, utan den går (i de flesta fall) att återställa.
Nedan berättar vi om ett av dem tillvägagångssätt som går att använda sig av:
Ifall du använder en PC med Windows-mjukvara, raderas inga filer per automatik. När du klickar på delete-knappen förflyttas nämligen bara filerna till papperskorgen. Så länge den inte töms kommer dem att ligga kvar där.
Innan du sätter igång med processen att återställa filerna, bör du därför börja med att kontrollera papperskorgen. Något som enkelt kan göras på följande sätt:
1. Lokalisera papperskorgen.
2. Öppna den genom att dubbelklicka på ikonen eller också genom att högerklicka på den och därefter välja menyalternativet Öppna.
3. Finns dina filer kvar kan du enkelt markera dem.
4. Högerklicka sedan på filerna och välj menyalternativet Återställ.
5. Voila – dina filer är återställda.
Hittar du däremot inte dina filer i papperskorgen kan du fortsätta till nästa steg.
Idag finns det programvaror som löser det mesta. Filåterställning är inget undantag. Självklart är alternativen många, men vi rekommenderar dig först och främst att använda vårt egna program – Hemfixarna backup.
Med Hemfixarna backup får du en säker och lättanvänd backup-tjänst som håller dina bilder, dokument och andra filer i tryggt förvar. Skulle du råka radera dem kan de dessutom återskapas inom 7 dagar.
Har det däremot gått längre tid än 7 dagar, alternativt om du inte använt vår tjänst tidigare, rekommenderar vi dig att använda ett program som heter Recuva för filåterställningen. Fördelarna med detta program är många, men framförallt är det gratis och lätt att använda. För att komma igång och återställa dina förlorade filer gör du på följande sätt:
1. Navigera till Recuvas webbplats.
2. Välj sedan ”Download Free Version” för att ladda ner den kostnadsfria versionen av programmet.
3. Följ de steg som framgår.
4. Lokalisera programvaran på din dator.
5. Öppna den genom att dubbelklicka på ikonen eller också genom att högerklicka på den och därefter välja menyalternativet Öppna.
6. Välj därefter vilken typ av fil du vill hitta och återställa (på gratisversionen kan du enbart välja en typ av fil).
7. Klicka sedan på In the Recycle Bin om dina borttagna filer befunnit sig i papperskorgen följt av Next.
8. Tryck sedan på Start och välj de föremål du vill återställa.
9. Sist men inte minst klickar du på Recover och väljer vart filerna ska sparas.
Äger du däremot en Mac-dator skiljer sig återskapningsprocessen något. För att återställa de borttagna filerna i Mac-OS gör du på följande sätt:
Likt PC-datorer raderas inga filer per automatik. De förflyttas helt enkelt till papperskorgen. För att kontrollera den gör du på följande sätt:
1. Lokalisera papperskorgen.
2. Öppna den genom att dubbelklicka på ikonen eller också genom att högerklicka på den och därefter välja menyalternativet Öppna.
3. Finns dina filer kvar kan du enkelt markera och dra ut dem till önskad mapp.
Time Machine är ett program som finns installerat i samtliga Mac-datorer. Har du gjort en säkerhetskopia av dina borttagna filer kommer du enkelt att kunna återställa dem. Gör på följande sätt:
1. Öppna Launchpad.
2. Sök sedan efter Time Machine och öppna programmet.
3. Välj sedan Spotlight för att hitta dina filer.
4. Väl återfunna kan du enkelt dra ut dem till önskad mapp.
Om du saknar tid eller kunskap för att återställa dina filer, kan du med fördel ta hjälp av oss på Hemfixarna. Våra fixare har omfattande kunskaper om allt som rör Mac- och PC-datorer, vilket självfallet inkluderar dataräddning.
När du väljer att ta hjälp av oss kommer en av våra kunniga fixare hem till dig, undersöker problemet och tar därefter de åtgärder som krävs för att återställa dina filer. Hos oss är du i trygga händer!