Hör snurrande laddningssymboler, hackande videos och internet-röstsamtal av riktigt dålig kvalitet till din vardag, trots att du av din leverantör blivit lovad en riktigt ”schyst” uppkoppling?
I vissa fall kan problemet ligga hos din router – eller hur du har placerat den. Hemfixarna har sammanställt en liten guide med tips på hur du på bästa sätt optimerar ditt WiFi och får bättre täckning i hemmet.
Starta om WiFi-utrustningen
Om du plötsligt upptäcker att din WiFi-uppkopplade enhet börjar bli seg, eller har problem med täckningen, så är det första du bör göra alltid att starta om utrustningen. Har du andra enheter uppkopplade så bör du dock alltid kontrollera om dessa också har problem att kommunicera med routern. Om så verkar vara fallet så har nog mycket riktigt ett problem uppstått med ditt WiFi-nätverk.
Är det bara en av enheterna som krånglar, medans de andra verkar fungera som vanligt, så bör man först och främst kontrollera just den enheten innan man går vidare i felsökningen. Bland Fixarbloggens tidigare inlägg hittar du exempelvis tips på vad man kan göra när ens dator är seg. I det här avsnittet kommer vi främst att fokusera oss på problem med själva routern och dålig WiFi-täckning.
Att göra en omstart av samtliga uppkopplade enheter – inklusive routern – är dock ett bra första steg att prova med när man påbörjar sin felsökning. Ibland kan det faktiskt vara det enda som behövs för att lösa problemet.
Innan du börjar starta om eller stänga av enheterna bör du dock kontrollera så att ingen av dem håller på att ladda ner en uppdatering. Om så är fallet kan det vara det som orsakar nätverksproblemen. Låt alltid enheten i så fall slutföra processen – om det inte är så att den alldeles har ”kört fast” eller visar varningsmeddelanden om förlorad uppkoppling.
Dra ur strömsladden till routern, och låt den vara avslagen i minst några minuter. Under tiden kan du också starta om dina andra enheter.
Plugga in routern igen och vänta tills dess signallampor visar att uppkopplingen är stabil (minst några minuter). Sedan börjar du koppla upp dina enheter igen, en i taget. Har du tur fungerar nu allt åter som det ska.
Faktum är att det oftast är bra att starta om routern lite då och då. En del brukar faktiskt ansluta den till en automatisk timer så att den startar om en gång per dygn. Du kan på vissa typer av routrar även schemalägga omstarter i själva routerns programvara. Hur man konfigurerar den återkommer vi till senare i texten.
Kom också ihåg att du alltid kan kontakta oss på Hemfixarna för råd och tips!
Kontroll av WiFi-hastighet och signalstyrka
Om man misstänker att man inte får ut den hastighet och signalstyrka på sitt internet och sin WiFi som man utlovats av sin leverantör, så bör man börja med att försöka lista ut var problemet sitter. Rör det sig om att du inte får utlovad hastighet levererad till ditt bredbandsuttag, eller är det routern som blivit en flaskhals?
Först bör du kontrollera din uppkopplingshastighet mot internet. För att få en så korrekt analys som möjligt så bör du, innan du startar testet, koppla ner alla enheter som är anslutna till din router – förutom just den enhet du testar med. Detta gör du enklast genom att manuellt stänga av eller koppla ner alla enheterna i fråga – eller så går du in i routerns programvara och stänger ner enheterna där (hur du gör detta återkommer vi som sagt till senare i texten).
Sedan söker du upp en sajt där du kan mäta ned- och uppladdningshastighet, exempelvis https://fiber.google.com/speedtest/ .
För att du verkligen ska kunna jämföra resultaten och felsöka din router så måste du göra hastighetstestet på två sätt – en gång när du med din enhet är ansluten via WiFi-nätet, och en gång när du har din enhet ansluten med en ethernet-kabel (”cat 6”) direkt till routern, eller till bredbandsuttaget. Detta går oftast bara att göra med en dator, som har ethernet-port.
Du får mest troligt lite högre resultat när du prövar uppkopplingen via kabel, men resultatet ska inte avvika drastiskt mycket – då bör du misstänka att något är galet med ditt WiFi.
Kör testet ett par gånger per uppkopplingssätt, med några minuters mellanrum, och kontrollera att resultaten blir ungefär desamma, och att de inte verkar fluktuera.
Verkar det här för komplicerat? Glöm inte att vi på Hemfixarna alltid finns här för att hjälpa dig. Tveka inte att kontakta oss för tips och råd!
Routerns placering
Har du gått igenom stegen ovan, och misstänker att det är ditt WiFi som inte fungerar som det borde, så är nästa steg att försöka testa styrkan på själva WiFi-signalen. En router är en liten radiosändare, och det finns många faktorer som kan påverka signalstyrkan. Det mest uppenbara problemet kan uppstå om det finns fysiska hinder i vägen, eller om avståndet mellan sändaren och andra enheter är långt.
Du kan förstås testa WiFi-styrkan genom att rent fysiskt gå runt med en enhet från rum till rum, och se var signalen verkar vara bättre och sämre. Men det finns även ett antal appar du kan få hjälp av, exempelvis WiFi SweetSpots för iPhone/iPad eller WiFi Meter för Android-enheter. De flesta av dessa appar kan visa upp en live-graf eller spela ett ljud som illustrerar signalstyrkan. Då kan du ”kartlägga” ditt hus eller din lägenhet och avgöra var ditt WiFi har sina svaga punkter.
Har du exempelvis flera internet-uttag i huset eller lägenheten kanske du har möjlighet att flytta på routern, så att ditt WiFi-nät blir som starkast i de rum där du behöver den bästa uppkopplingen. Har din router rörliga antenner? Prova att rikta om dem samtidigt som du testar signalstyrkan i appen. Det finns på marknaden även förlängningsantenner som kan monteras på de flesta routermodeller med antennuttag. Dessa kan i vissa fall göra stor skillnad.
Kanske finns även möjligheten att exempelvis ansluta en stationär dator eller mediaspelare med ethernet-sladd direkt in i routern i stället för att förlita sig på det trådlösa nätverket. Då får man ju alltid den allra bästa uppkopplingen och högsta hastigheten.
Blev det här för tekniskt avancerat? Kontakta gärna Hemfixarna, så reder vi ut begreppen och hjälper dig med optimeringen!
WiFi-repeater eller MESH-nätverk?
Men, givetvis vill du ju att ditt WiFi ska fungera i husets eller lägenhetens alla rum, och gärna också att signalen är så stark att den når ut på balkongen eller till trädgården. Ett alternativ är att installera en så kallad WiFi-repeater – en extra sändare som tar emot och förstärker signalen från och till ditt WiFi-nätverk. Du kan också skapa ett MESH-nätverk genom att placera ut WiFi-satelliter (som sändarna i ett MESH-nätverk kallas) så att signalen täcker hela huset.
Fördelen med ett MESH-nätverk jämfört med en WiFi-repeater är att det tidigare bara utökar nätverkets räckvidd, utan att skapa ett nytt nätverk, som repeatern gör. Alla satelliter kommunicerar trådlöst med både huvudroutern och alla uppkopplade enheter. Det betyder att du inte behöver tänka på vilken du kopplar upp dig mot när du rör dig runt i huset, och bytet sker automatiskt till satelliten med starkast signal.
En WiFi-repeater har sitt eget nätverk, och du måste vara medveten om att du är uppkopplad mot det och inte det ”svagare” nätverket, om du till exempel byter rum.
Du kan läsa mer om de här alternativen i ett av våra tidigare inlägg om routers. Det inlägget hittar du HÄR
Ändra routerns inställningar
Upplever du fortfarande att ditt WiFi-nätverk inte fungerar som det ska?
Något som också kan påverka en routers signalstyrka och funktion är om det finns ett stort antal andra trådlösa nätverk i närheten. I vissa flerbostadshus kanske de flesta hyresgästerna är anslutna via samma leverantör, då en subventionerad anslutning ingår i hyran. Många gånger kommer även en viss typ av router med abonnemanget, som de flesta tackar ja till, och detta kan skapa stor ”trängsel” på vissa frekvenser – särskilt när routrarna börjar få ett par år på nacken. Vi återkommer till detta lite senare.
Det finns dock fler åtgärder du kan vidta för att optimera en router. Det första du bör göra är att surfa in på routerns inställningssida. Du hittar oftast adressen till den på etiketten som brukar sitta på routerns baksida. Den heter något i stil med router access eller GUI user access, och brukar bestå av en rad med siffror (exempelvis http://192.168.0.1) eller ”routerlogin.net”. Du skriver in den adressen i webbläsaren på din dator, mobil eller surfplatta, och knappar in användarnamnet och lösenordet (som också brukar stå förtryckt på själva etiketten på routern).
Nu har du kommit till sidan för routerns inställningar. Om du upplever att ditt WiFi inte fungerar optimalt bör du i första hand kontrollera dessa inställningar:
- Att användarnamn och lösenord till routerns inställningssida inte är identiskt med själva WiFi-nätets namn, och att lösenordet är svårknäckt.
Om andra vill ”åka snålskjuts” på ditt WiFi är det lätt att räkna ut vad det förinställda lösenordet till inställningssidan är, och därmed också hitta lösenordet till själva WiFi-nätverket. Använd absolut inte ”Admin” eller ”User” som användarnamn eller lösenord. Hitta på ett eget, som skiljer sig från lösenordet för det trådlösa nätverket.
- Uppdatering av firmware/fast programvara
Har routern den senaste versionen installerad? Denna inställning brukar man oftast hitta lättillgänglig på förstasidan. Det finns dock ingen garanti för att ny programvara installeras automatiskt, och en router kan börja fungera väldigt ”knackigt” om den inte uppdaterats på ett tag.
- Hur många enheter är uppkopplade mot routern?
De flesta routrar, och särskilt de moderna, klarar av att hantera väldigt många uppkopplade enheter. Men om du upplever att du har en seg WiFi-uppkoppling så bör du absolut kontrollera hur många enheter som egentligen är anslutna. Tänk på att i ett modernt hem kan det röra sig om allt från kaminer till hemmabiosystem, utöver familjens mobiler, surfplattor och datorer. Måste verkligen alla dessa enheter vara anslutna 24 timmar om dygnet? Prova att koppla ner de du inte ”akut” behöver, och se om det gör någon skillnad.
- På vilken frekvens sänder ditt WiFi?
De flesta moderna routrar har en inställning som gör att WiFi-sändaren hela tiden scannar av och analyserar den trådlösa miljön i hemmet, så att routern undviker att sända på frekvenser där det redan är mycket trafik. Ändras förutsättningarna byter ofta sändaren automatiskt kanal till en bättre. Denna inställning bör absolut vara ikryssad, men om man trots detta verkar uppleva sändnings- och mottagningsproblem med sitt WiFi så kan man även prova att välja en frekvens manuellt och se om det fungerar bättre.
Det finns även flera andra inställningar, och i många fall även analysfunktioner som är tillgängliga via inställningssidan. Behöver du hjälp, råd eller att en expert ser över det här, så vet du väl att Hemfixarna alltid finns här och ställer upp för dig? Tveka inte att kontakta oss!
Om ingenting verkar fungera
Har du, trots att du gått igenom alla dessa steg, fortfarande problem med ditt WiFi?
Om din router har ett par år på nacken, så kan det absolut vara det som är huvudproblemet. Dels blir komponenterna i en router till sist utslitna. Vi utsätter ju dem trots allt för ganska hög belastning, och de får ofta vara påslagna dygnet runt, år efter år. Har du problem med att signalstyrkan ofta verkar variera trots att du sitter i samma rum, att du utan förvarning blir nedkopplad, eller att routern verkar ”hänga” sig med jämna mellanrum, så kan det absolut vara åldern som är problemet.
Du kommer då förmodligen att uppleva en betydlig skillnad om du investerar i en ny router – eller, om du har ett större boende – ett MESH-nätverk som täcker hela huset eller lägenheten.
Som vi var inne på tidigare kan även problem uppstå om många i ett flerbostadshus använder samma typer av routrar. Kanske var det inte ett problem i början – men i takt med att routrarna åldras plus att fler kopplar upp sig så blir det högst märkbart. Då är den sista – men dock kanske mest hjälpsamma – åtgärden också att du skaffar helt ny router-utrustning, av ett annat märke eller typ än de som erbjudits med ditt abonnemang.
Var dock noga med att först prata med din internetleverantör, så att den router du har i åtanke verkligen fungerar med din uppkoppling i huset.
Och kom ihåg att även Hemfixarna finns här för att hjälpa dig med just såna här frågor! Kontakta oss!